Pages are not fully translated for the English language.

Latest posts

Composing and recording the music (2009)

Music

V dnešním článku se blíže podíváme, jak vznikají moje písničky. Projdeme celý postup od nápadu, přes zápis až po nahrání jako audio stopy.

Základ píničky

Dostat nápad na písničku je značně náhodná věc. Upřednostňuji dva postupy. První spočívá ve vyčkávání, než nápad sám se zrodí v mé hlavě. Avšak k tomu většinou dojde, když člověk prožije něco nemilého. A čekat na takovou věc není rozhodně příjemná záležitost. Avšak stává se. Za druhé se dají písničky skládat řádnou improvizací. Vše se děje za synthetizérem. Nejprve je třeba projít si zvukové banky. Na zvuk, který se mi zalíbí, improvizuji – často třeba s hlavou položenou někam mimo a jen tak poslepu hraji, co mě napadne a co se mi zrovna honí hlavou. Pokud z pod rukou vyjde něco zajímavého, nahraji si to třeba v sequenceru. Takhle se posbírá pár nápadů, které se nechají řádně uležet. A když na mě přijde tvořivá nálada, tak si tyto sekvence projedu, třeba vylepším dalším nápadem, či úplně smažu. Mnohdy jen malý úryvek dá vzniku nové skladbě...

Vzniky skladby

Když se to tak nějak všechno sejde a mám tvůrčí náladu a spoustu času, začne fáze druhá - samotné skládání písně. Nejdříve si na klávesách připravím hrubý nárys a opakuji ho tak dlouho, než ho utvořím podle své libosti. Pak si vezmu klávesy, napojím je do počítače a začne práce se softwarem. Všechna data uchovávám ve formátu MIDI, jelikož je k tomuto zcela nejpraktičtější. Takže nejdříve napíši (vyklikám, nebo přes step-recording) do softwaru noty klávesových sekcí. Ty si pak v počítači přehrávám a vymýšlím k nim bicí, baskytaru, popřípadě nějaké doprovodné zvuky. Bicí i baskytaru nahrávám stejně jako klávesy – napsáním jejich not do softwaru – samozřejmě vše pěkně zvlášť. Nespornou výhodou MIDI je, že má-li člověk sequencer, dosáhne vysoce reálných zvuků. Tento formát pouze předepisuje jaké noty, jak dlouho, atd… se mají hrát. Zvuk, kterým hrají je zcela v moci sequenceru. Nyní již zbývá už jen kytara. Kytaru používám klasickou elektrickou. Takže pustím si v PC komplet kláves, bicích a basů a vymýšlím na kytaře doprovody a melodie, které by se do písničky hodily.

Nahrávání

Vlastní nahrávání bývá občas choulostivá záležitost. V první řadě nahraji do sequenceru MIDI z počítače, které jsem si tam složil. Pak seqencer připojím pomocí audio kabelu do zvukové karty. Na tyto účely jsem si pořídil Sound-Blaster Audigy. Ne vždy se povede skladba udělat tak jednoduchá, by celá skladba zahrála najednou se všemi stopami. Sequencer má sice nemalou polyfonii, kterou lze docela snadno překročit, ale častěji je pro procesor těch not a informací přespříliš, proto je nutné nahrát skladbu třeba nadvakrát. Zde se vyskytují problémy hlavně s úrovní analogového vstupu. Leckdy se stane, že je v nějaké části přebuzený, tudíž se musí vše utlumit a celé nahrávání provést znovu. Když máme nahrané všechny stopy ze sequenceru, vyvstane problém další. Jejich smíchání. Dá docela dost práce sladit jejich časování. Nyní již stačí nahrát pouze kytaru. S kytarou jsou problémy největší. Jednak se většinou nepovede zahrát napoprvé věc bez chyby, ale hlavně je problém zachytit zvuk, jaký žádáme. Připojovat kytaru rovnou do vstupu je rozhodně nevhodné. Proto volím nahrávání přes mikrofon umístění poblíž komba. To s sebou přináší nemalé komplikace. Nejdříve výběr samotného mikrofonu. V praxi se mi osvědčily především nekvalitní mikrofony. Je to sice paradoxní, ale výsledný zvuk je z nich příjemnější. Když máme vybraný mikrofon, nastane série pokusů s jeho umístěním. Když nalezneme i správné místo, odkud vyzní všechny tóny, tak jak mají, můžeme se dát do vlastního nahrávání. Do sluchátek si pustím nahranou stopu z PC, zapnu nahrávání a hraji jako o život. Po několika pokusech se většinou nahrávání zdaří. Nyní jen stačí smíchat kytaru a výstup sequenceru do jedné stopy. Jednak dá práci sesynchronizovat časování, ale také vůči sobě tyto skladby zvukově poladit, aby byl výsledný zvuk akorát, aby v něm nějaká část nepřeznívala, či nebyla vůbec. Samotné nahrávání zabere většinou celé odpoledne, než jsem se zvukem a výsledkem spokojený.

Click the image to show it in higher resolution
Kombo s kytarou a efekty
Klávesy a dva počítače pro zpracování
Mé (dnes již napoužívané) Juno-G
Zpracování MIDI a výsledného zvuku

Back to Other.